PNEUrádce

Jak vybírat pneumatiky

Vybrat správně pneumatiky není nic jednoduchého. Při výběru nezapomínejte, že pneumatika je to jediné co Vás a váš vůz drží na silnici.

Než začnete s výběrem pneumatik, měli by jste se zamyslet nad několika otázkami:

  • Kdy (v jakém období) budu jezdit?
  • Kde (dálniční provoz, okresky, město) budu jezdit?
  • Kolik prostředků můžu do nákupu investovat.

Při výběru pneumatik je nejjednodušší vycházet z rozměrů pneumatik a disků uvedených ve velkém technickém průkazu. Vodítkem také může být fyzická kontrola rozměru aktuálně namontovaného na vozidle. Přesto fyzickou kontrolu prověřte s technickým průkazem a zde uvedenými variantami, vyhnete se tak případným problémům na STK, při silniční kontrole nebo při řešení pojišťovacích událostí s pojišťovnou.

Základní rozměry pneumatik – šířka, profil, průměr:

Značení pneumatik

Šířka, profil, průměr jsou tři základní parametry podle kterých se při výběru pneumatiky řídíme.

  • Šířka pneumatiky je uváděna v milimetrech.
  • Profil, neboli výška bočnice pneumatiky.
  • Průměr ráfku, který je uváděn v palcích.
Dalšími parametry, které je nutné při výběru zohlednit jsou:

Index nosnosti:

Index nosnosti, nebo také hmotnostní index, udává jaké maximální zatížení může jedna pneumatika nést.

index 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85
kg 335 345 355 365 375 387 400 412 425 437 450 462 475 487 500 515
index 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101
kg 530 545 560 580 600 615 630 650 670 690 710 730 750 775 800 825
index 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117
kg 850 875 900 925 950 975 1000 1030 1060 1090 1120 1150 1180 1215 1250 1285
index 118 119 120 121 122 123 124
kg 1320 1360 1400 1450 1500 1550 1600

Index rychlosti:

Rychlostní index udává, na jakou maximální rychlost je pneumatika konstruována (vyrobena).

index L M N P Q R S T U H V ZR W Y
rychlost(km/h) 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 240+ 270 300

Zimní / letní pneumatiky:

Nejen konstrukce, ale i chemické složení směsi letních a zimních pneumatik se značně liší. V zimě se pneumatika musí vypořádat s mnohem více překvapení než pneumatika letní, a to nejen ve formě sněhu či ledu, teploty povrchu silnice a okolního prostředí. Na takovém povrchu mívá pneumatika menší přilnavost než na suché vozovce a právě z tohoto důvodu se vyrábí zimní pneumatiky. Ty bývají označeny symbolem „M+S“ (mud and snow) a sněhovou vločkou.

Označení DOT:

Znaření DOT

Všechny pneumatiky mají na bočnici vyražený DOT kód, který kromě informací o výrobci, rozměru uvádí také datum výroby pneumatiky (čtyřčíslí, kde první dvě čísla znamenají týden a poslední dvě rok výroby pneumatiky).

Typ dezénu:

Typy dezénu

Rozlišujeme několik základních typů dezénů a to směrový, asymetrický a symetrický. Typ dezénu ovlivňuje vlastnosti pneumatiky v rámci celé doby životnosti pneumatiky.

Dojezdové (RFT, ZP) pneumatiky:

Dojezdové pneumatiky jsou speciálně konstruovány (zesílená konstrukce bočnice), aby Vám poskytly možnost nouzově dokončit jízdu i s defektem.

Další značení, homologace, ochrana ráfku, atd.:

Na bočnici pneumatiky můžete nalézt i další informace.

Homologace:

Homologace pneumatik

Některá vozidla musejí být, dle nařízení výrobce obuta přímo pneumatikami homologovanými pro konkrétní vůz. Homologace se uvádí zkratkou za názvem dezénu pneumatiky.

  • * - homologace pro BMW
  • A - homologace pro Toyotu
  • J - homologace Jaguar
  • A0 - homologace pro Audi
  • C1 - homologace pro Chrysler
  • K1 - homologace pro Ferrari
  • MO - homologace pro Mercedes-Benz
  • N0 - N7 - homologace pro Porsche
  • F - homologace pro Fiat
  • G - homologace pro Opel
  • 1 - homologace pro Maseratti
  • RO1 - homologace pro Audi Quattro

Další možná značení pneumatik:

  • OWT, RW - bílé označení dezénu a výrobce na boku pneumatiky
  • OWL - bílé obrysy písma na bočnici (outline white letters)
  • SW, WW - bílý pruh na bočnici
  • RWL - plastické bílé označení dezénu a výrobce na boku pneumatiky
  • RY - žlutý nápis na bočnici
  • RB - černý nápis na bočnici
  • BSW - černé boční nápisy (black sidewall)
  • RF, XL - pneumatika s vyšším indexem nosnosti
  • FR, MFS, RPB, FP - zesílená boční ochrana ráfku pneu před poškozením (rim protection)
  • LRR - snížený valivý odpor (low rolling resistance)
  • RBL - vystouplá písmena na bočnici
  • HP - výkonné pneumatiky (high performance)
  • UHP - vysoce výkonné pneumatiky (ultra high performance)
  • TT - dušová pneumatika (tube type)
  • TL - bezdušová pneumatika (tube less)
  • ULW - pneumatiky s ultra-lehkou konstrukcí
  • GRNX - pneumatika vyrobena z ekologických surovin
  • G1 - výrobní označení, výrobce doporučuje obutí všech 4 pneumatik s tímto označením

Skladování pneumatik:

Skladování pneumatik se nedoporučuje podceňovat, můžete tak významně zvýšit jejich životnost. Stárnutí pneumatik v průběhu jejich skladování ovlivňuje několik faktorů, především jde o: vlhkost, světlo a teplotu v místě uskladnění.

Tlak v pneumatikách:

Správný tlak je důležitý jak z hlediska životnosti pneumatik a spotřeby, tak z hlediska bezpečnosti. Pravidelnou kontrolou tlaku v pneumatikách provádějte v době, kdy jsou pneumatiky chladné. Pneumatiky je nutné hustit podle doporučení uvedeného v manuálu k vozidlu.

Hloubka dezénu:

Zákonem udaná minimální hloubka dezénu pro osobní, SUV a LKW (VAN) vozidla je stanovena na 1,6 mm u letních pneumatik a 4 mm u zimních pneumatik. Jedná se však o hodnotu minimální a dojíždění pneumatik na tuto hodnotu se nedoporučuje. 1,6mm v dešti, na dálnici a ve vysoké rychlosti... může být velmi adrenalinový zážitek pro řidiče a jeho spolujezdce. Hloubka dezénu u nákladních pneumatik se od osobních pneumatik liší a je jiná pro záběrovou nebo vodící osu vozidla.

EU štítky pneumatik – značení:

Energetické štítky EU

Energetické štítky pneumatik podle nařízení Evropské Unie.

  • Úspora paliva Míra valivého odporu pneumatiky, která má vliv na efektivitu spotřeby paliva vozidla. Hodnotí se od A (nejvyšší hodnocení) do G (nejnižší hodnocení).
  • Přilnavost za mokra Hodnota schopnosti pneumatiky brzdit na mokré vozovce. Přilnavost za mokra se hodnotí od A (nejvyšší hodnocení) do F (nejnižší hodnocení).
  • Hlučnost Vnější hluk vydávaný pneumatikou se měří v decibelech. Třída hlučnosti pneumatik je uvedena v podobě černých zvukových vln v počtu od jedné (tiché) do tří (hlasité).

Značení disků:

Značení disku

Rozměr disku - 9,5Jx20 5/120/63 ET 40

9,5 - šířka disku v palcích (9")
J - typ patky ráfku, ještě může být patka "B"
20 - průměr disku v palcích (20")
5 - počet šroubů (děr v ráfku)
120 - průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů
63 - průměr středící díry disku (označuje se také jako NB nebo CB) a udává se v milimetrech.

Každý výrobce používá jinou velikost středové díry. V případě různého průměru na automobilu a na kole se používají tzv. středící kroužky – bez nich by kolo při jízdě vibrovalo.

ET 40 - vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny středu disku; čím větší je zális, tím je kolo více schované pod blatníkem.


Kontaktní formulář:

Zašlete nám svůj dotaz, rádi vám na něj odpovíme.



Generovat nový kód